Teste de campo

PV Modules

Uma comparação no mundo real dos módulos de PV Mono, Poly, PERC e Dual.

Realtime data
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Installation date: 09-03-2020
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Irradiância
Roménia
44°17'59.9"N
26°11'29.7"E

Mono

2500Wp --
Total solar yield: --

Split-cell

2500Wp --
Total solar yield: --

Poly

2500Wp --
Total solar yield: --

PERC

2500Wp --
Total solar yield: --

* Isto é umteste de campo e os resultados são específicos da instalação neste local,Certifique-se de que esta é a melhor solução para a sua situação particular, pois os resultados podem variar segundo as influências ambientais.

Pequenas embarcações

O prazer de navegar

Tirar o barco do reboque e entrar na água é simplesmente mágico. Quer vá pescar, fazer wakeboard ou visitar algumas ilhas durante uns dias, velejar significa liberdade. Você deve sentir o mesmo em termos de energia. A liberdade de carregar o telemóvel e de ouvir a sua música preferida onde quer que esteja. A solução de energia independente da Victron proporciona esta liberdade num pequeno barco.

O Plano de Energia Ótima

Imagine que vai pescar com um amigo no fim de semana. O motor fora de borda leva o seu pequeno barco até ao meio do lago. A pesca do dia será o jantar que vai cozinhar antes de acampar durante a noite numa ilhota.

Vamos considerar o plano Energia Ótima para desfrutar a viagem em conforto.

Consumo

Precisa de mais?

Mesmo uma pequena embarcação depende do seu equipamento elétrico. Tudo aquilo que estiver instalado no barco funciona com CC, mas você vai precisar de uma saída de CA para carregar um telemóvel e um portátil. Todos os dispositivos elétricos utilizam uma determinada quantidade de watts. Mas somar os watts é apenas metade da história. O tempo é igualmente importante. Pode ter 10 W em luzes a bordo, mas apenas estão acesas durante algum tempo. Uma pequena mala térmica vai consumir 50 W, mas está sempre a funcionar.

Para efeitos ilustrativos, descrevemos dois exemplos de sistema com base numa utilização “normal” e “intensa”.

0,6 - 1,2 kWh / dia

Perfis de consumo diário “Normal” e “Intenso”. Ler mais

Ler mais

Exemplo 1

As luzes podem usar 100 W durante uma hora, mas apenas são usadas durante quatro horas por dia.
100 W x 4 h = 0,4 kWh / dia

Exemplo 2

A mala térmica consome 50W por hora, mas está ligada durante todo o dia (na verdade, arrefecimento ½ por dia).
50 W x 24 h/2 = 0,6 kWh / dia

Armazenagem e conversão

Quanta energia deve ser armazenada?

Você não quer que o motor esteja sempre a funcionar. Vai assustar o peixe. A solução é armazenar energia num bateria (doméstica) a partir do qual o inversor converte a energia armazenada para 230 V. A bateria pode ser carregada com a eletricidade do cais e do alternador ao longo da viagem. Se planear viagens que duram dias, certifique-se de que a sua bateria tem potência suficiente para suportar a regra geral de 48 horas.

x 2

A capacidade de armazenagem de uma bateria de lítio deve ser o dobro do consumo energético diário.

x 4

Devido à sua descarga ± 50 % menor, a capacidade de armazenagem de uma bateria de chumbo-ácido deve ser o quádruplo do consumo energético diário.

Conversão

O inversor deve ser dimensionado para controlar continuamente a carga média e deve igualar a corrente do pico de potência previsto, algo que os nossos inversores fazem muito bem (em média, duas vezes a sua corrente contínua).

Geração

De onde vem a energia?

Dispõe de duas opções para gerar a energia de que precisa na sua viagem. Primeiro, tem a energia do cais na marina. Ou, se levar a sua embarcação para casa num reboque, pode ligá-la à rede na garagem. Na água pode usar um alternador no motor do barco.

Fontes de energia.

Carregador de baterias
10A - 30A
Alternador
35A - 70A

Perfil de energia

Perfis de energia Normal e Intenso em kWh, com base no consumo energético diário, que deve estar em equilíbrio com a geração.

As baterias de armazenagem em Ah duplicam a capacidade com os produtos de chumbo-ácido.

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Sistema completo

Um olhar mais atento

De que forma um perfil de energia se traduz num sistema? Eis a nossa recomendação para um barco pequeno médio.

Bateria de serviço:

A carregar

AC devices

Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:

  • Phone charger
  • Laptop
  • Drone batteries

Battery charger

As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.

All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.

Battery Monitor

A battery monitor is like a "fuel gauge" for your battery. It records how much power is consumed and charged. The battery monitor calculates the state of charge, remaining capacity and time till empty. The battery voltage does not give an accurate indication of how full the battery is. A battery monitor does.

Victron battery monitors keep track of historical data, like the number of charging cycles, deepest discharge, highest voltage, lowest voltage and so on. It will alert you to critical conditions such as low voltage or low charge. The smart monitor can even shut down the entire power supply to avoid expensive battery damage.

Choosing a BMV:

  • Choose a BMV 700 battery monitor if you want to monitor the house battery and don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 702 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery, and you don’t need a Bluetooth connection.
  • Choose a BMV 712 battery monitor if you want to monitor both the house battery and the starter battery via Bluetooth on a smartphone or tablet.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.

BatteryProtect

Discharging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in voltage.

BMS 12/200

The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.

When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.

See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)

Boat engines

Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.

Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.

Boat Electronics

A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:

  • Boat control panel
  • Log/depth sounder
  • Chart-plotter or GPS
  • VHF Radio
  • Navigation lights
  • Pump – Bilge, deck wash
  • Fridge
  • Interior lighting
  • Music player
  • Bait Tank – Recirculating
  • Electric Fishing Reels/winches

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Inverter

An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.

The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.

Shore Power

Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do
Exemplos de sistema

O consumo de energia vai variar consoante o modelo e consoante o proprietário, mesmo nos barcos de pequenas dimensões. Aqui tem dois exemplos, com um consumo de energia diário normal e intenso, para um plano de Energia Ótima num barco pequeno.

Não se esqueça dos muitos fatores a considerar para desenhar e instalar a sua solução ótima: o seu Profissional Victron terá todo o gosto em ajudar.

Para visualizar adequadamente esta tabela detalhada e a secção completa, considere a utilização de um navegador mais recente.

Normal
Intenso
Barco a motor aberto, barco de pesca, barco para wakeboard ± 19-26 ft.
A mesma embarcação usada de forma intensa: mais tempo longe da costa, mais conforto ou pessoas a bordo.
Consumo
Consumo de energia diário
0,6 kWh
1,2 kWh
Pico de potência
400 W
900 W
Armazenagem e inversão
Victron Phoenix
12/250
12/500
BatteryProtect
65 A
Substituída por 12/200 BMS em caso de bateria de Lítio 12,8 V.
100A
Substituída por 12/200 BMS em caso de bateria de Lítio 12,8 V.
Bateria de serviço
110 Ah 12 V AGM
Ou 60 Ah 12,8 V Lítio
220 Ah 12 V AGM
Ou 100 Ah - 150 Ah 12,8 V Lítio
BatteryCombiner
Cyrix 120A
Ou 12/200 BMS* em caso de 12,8 V Lítio
Cyrix 120A
Ou 12/200 BMS* em caso de 12,8 V Lítio
Geração
Alternador
35 A - 70 A
35 A - 70 A
Potência nominal do cais 230 V
16 A
16 A
Carregador de baterias (do cais)
12 V, 10 A a 15 A carregador Blue Smart
12 V, 20 A a 30 A carregador Blue Smart
Extensões
Extensões disponíveis
Monitor de bateria BMV-712 Smart
Monitor de bateria BMV-712 Smart
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A Victron considera essencial que os clientes recebam o serviço e a assistência de uma forma rápida e competente. É por isto que a nossa rede global de Profissionais Victron integra o nível mais elevado de know-how técnico e assumiu o compromisso de fazer as reparações o mais rápido possível.

Assim pode começar ou continuar a viagem, independentemente do seu destino.