Teste de campo: módulos PV

Uma comparação no mundo real dos módulos de PV Mono, Poly, PERC e Dual.

Rendimento solar ótimo: --
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Roménia
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Data de instalação: 09-03-2020
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Irradiância

* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.

Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh

Iate de Grandes Dimensões

Sofisticação no mar

Estes iates proporcionam um luxo e conforto superior ao de muitas casas. Ou até de hotéis. Poderá passear por uma cozinha completamente equipada, desfrutar de uma suíte com entretenimento de topo e fazer negócios num escritório sofisticado. A Victron satisfaz este luxo com um equipamento elétrico avançado, que proporciona autonomia total durante meses.

De quanta eletricidade precisa?

Vamos assumir que passa parte do ano nesta sua segunda casa flutuante. As amplas provisões a bordo oferecem-lhe a liberdade de estar longe da costa durante semanas, ancorado na sua enseada preferida. Graças o seu escritório completo a bordo, é um dia normal de trabalho com uma vista que nem um escritório em Manhattan consegue bater.

Qual será o Plano de Energia Ótima que torna tudo isto possível?

Consumo

Precisa de mais?

Um iate de luxo está repleto de equipamento elétrico. O equipamento crítico para navegar normalmente funciona com CC, os grandes eletrodomésticos com CA. De uma forma geral, o ar condicionado é o maior consumidor de energia. As máquinas de lavar e de secar e as dessalinizadoras também utilizam muita energia. Os iates maiores usam toda a eletrónica imaginável, aumentando o consumo ainda mais.

20 kWh até 64 kWh/dia ou mais

perfis de consumo diário «Normal» e «Intenso» e virtualmente ilimitados. Ler mais

Armazenagem e conversão

Quanta energia deve ser armazenada?

Armazenar energia nas baterias ajuda a reduzir a utilização do gerador. Usar as baterias em vez de um gerador (principal) ruidoso durante a noite permite adormecer a ouvir os pássaros na lagoa. Idealmente, a bateria doméstica tem uma capacidade suficiente para suportar os utilizadores críticos do barco durante, pelo menos, 24 horas.

Geração

De onde vem a energia?

É necessário gerar uma elevada quantidade de eletricidade. A rede elétrica num iate de luxo de grandes dimensões combina tipicamente várias fontes para satisfazer o consumo. A rede de base vai usar três fases para suportar as cargas maiores.

Na marina, o iate será ligado à energia trifásica do cais. Os motores do iate podem proporcionar, pelo menos, parte da energia durante a navegação. Frequentemente vão precisar da assistência de (vários) geradores ou baterias para tudo a funcionar. Os painéis solares não conseguem fornecer toda a energia necessária, mas podem ajudar a poupar nos custos do combustível para os geradores.

Os iates de grandes dimensões são equipados frequentemente com dois geradores. O gerador principal abrange toda a potência de que precisa para uma grande festa. Um segundo gerador menor (em combinação híbrida com as baterias) pode ser usado com menos pessoas a bordo e uma versão supersilenciosa pode alimentar o ar condicionado durante a noite quando está calor no exterior ou o aquecimento do piso quando estiver frio.

Selecionar a solução Victron correta para o seu iate é trabalho para um especialista. O seu Profissional Victron terá todo o gosto em ajudá-lo a ter o melhor a bordo.

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Diagrama do sistema

para um sistema baseado em baterias de lítio e ácido-chumbo

De que forma as considerações na conceção do sistema se traduzem num sistema sólido?

Bateria de serviço
A carregar

Dispositivos CA

Tudo o que espera numa casa de grandes dimensões também pode ser encontrado numa casa de luxo. Todos estes dispositivos precisam de CA para funcionarem. Pense em:

  • Sala de entretenimento
  • Televisor(es)
  • Escritório com computadores, etc.
  • Carregadores de telefone
  • Frigorífico e arca congeladora
  • Cafeteira
  • Máquina de fazer pão
  • Máquina de lavar louça
  • Micro-ondas
  • Batedeira
  • Frigorífico de vinho
  • Máquina de lavar roupa
  • Secador de roupa

BatteryProtect

Descarregar uma bateria demasiado irá danificá-la. Adicionar uma bateria Victron BatteryProtect desliga a bateria quando a tensão for inferior a um nível predefinido. Nenhum dano realizado.

There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting an engine causes a short drop in voltage. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.

BatteryCombiner

The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.

Quando as tensões das baterias de arranque e doméstica forem iguais, utilize um Cyrix: a sua corrente nominal deve ser igual ou maior que a corrente nominal do alternador. Se a bateria doméstica for de lítio e a amperagem dos alternadores for menor que a bateria da casa ou quando as tensões das baterias de arranque e da casa forem diferentes: utilize um conversor CC-CC ou um «Buck Boost».

Battery Management Systems

Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.

Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.

Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.

Veja todos os nossos Sistemas de Gestão de Baterias

Monitores de bateria

O monitor é como um «medidor de combustível» para a sua bateria. Regista a quantidade de energia consumida e carregada. O monitor de bateria calcula o estado da carga, a capacidade restante e o tempo até esvaziar. A tensão não proporciona uma indicação precisa sobre a disponibilidade da bateria (especialmente quando não está sob carga). Um monitor de bateria faz isso.

Os monitores de bateria Victron Energy mantêm um registo dos dados históricos, como o número de ciclos de carregamento, a descarga mais profunda ou a tensão mais alta e mais baixa, entre outros. Vão alertá-lo para condições críticas como baixa tensão ou carga reduzida e pode até desligar a fonte de alimentação para evitar danos dispendiosos na bateria ou então ligar um gerador.

A Victron oferece monitores de bateria com ou sem ecrã, as versões Smart permitem monitorizar os dados detalhados e ajustar as definições na aplicação VictronConnect gratuita.

A maioria dos sistemas de lítio requer um sistema de gestão da bateria, que pode proporcionar informações sobre a mesma ao sistema mais amplo. Neste percurso, um Monitor de Baterias pode tornar-se redundante. Consulte «Sistema de Gestão de Baterias» para obter mais informação. Veja todos os nossos Monitores de Bateria

Boat engines

Large yachts are equipped with marine engines similar to those in commercial vessels. The engines are designed to run continuously, for weeks on end. They come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc. They are also intended to power DC equipment like the desalination plant, winches, navigation, refrigeration, etc.

Boat Network

Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.

Cerbo GX

The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.

The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.

Eletrónica da embarcação

A luxury yacht has a lot of DC equipment on board. Most of these devices are needed to safely operate the ship. The battery should be big enough to support them even when the ship’s engines and generators aren’t running.

  • Painel de controlo da embarcação
  • Sonda de registo/profundidade
  • «Plotter» cartográfico
  • Navegação / GPS
  • Navtex
  • Piloto automático
  • Rádio multibandas
  • Comunicações de satélite
  • Sistemas de identificação do tráfego marítimo
  • Luzes de navegação
  • Bombas
  • Ventiladores
  • Iluminação interior
  • Hi-Fi

Generator

Large yachts are often equipped with two or more generators. The main generator (i.e. 50 kW) covers all the power you’ll need to throw a big party. A quiet, smaller generator (i.e. 8 kW) could be used with less people on board or power the air conditioning at night when it’s hot out there, or the floor’s heating when it’s cold.

Adding batteries and Victron’s PowerAssist creates a smart hybrid power concept. It comes with several advantages:

  • Longer generator free periods.
  • Reduced rating of the generator.
  • Reduces shore power requirement.
  • Uninterrupted AC power on board.
  • Increase redundancy and therefore safety.

Bigger yachts with large Lithium (house) battery banks can also have dedicated DC-DC generators to directly charge the batteries.

GX GSM Dongle

A GX GSM module will give you 3G internet connectivity to the on board systems. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.

Módulos GX 4G

Um módulo GX 4G adiciona conectividade móvel à Internet ao seu sistema Victron Energy. Quando o sistema estiver ao alcance de uma rede 4G, envia os dados para o «site» VRM e pode monitorizar o sistema a partir do seu «smartphone». O módulo adiciona seguimento GPS, registando as suas viagens e colocando uma cerca geográfica em redor da instalação. Você vai receber um alerta por correio eletrónico quando o sistema sair da área da cerca geográfica.

A Victron Energy oferece diversos módulos 4 G e o «modem» GlobalLink 520, que funciona sem taxas ou subscrições mensais, nos primeiros cinco anos e nos módulos 4G. Consulte os nossos «modems» 4G Consulte o nosso GlobalLink 520

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Large yachts come with large power demands and the house battery should have a very large capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

House battery

The house battery stores power for the boat’s electrical system. Large yachts come with large power demands and the house battery should have a very large capacity.

For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:

  • Choose Lead-Acid when:
  • Use occasionally
  • Lower purchase cost
  • Weight and space are not an issue
  • Normal charging
  • Choose Lithium when:
  • Use daily
  • Lower cost per cycle
  • Weight and space considerations
  • Fast charging

Isolation Transformer

An isolation transformer prevents electrolytic corrosion. The transformer is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The isolation transformer should have the same power rating as the incoming shore power.

It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.

The safe option is to use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems, sized in line with how much Watts the boat will consume from shore power.

Inverter/Charger

A large yacht will take a three phase shore power supply. The large generator on board will also deliver three phases; it will run most of the day. A smaller second generator (in hybrid combination with the batteries) could be used with less people on board. a super silent version could power the air conditioning at night when it’s hot out there, or the floor’s heating when it’s cold. Without airconditioning, the inverter/charger can supply power from batteries during the night and act as a backup for the generator(s).

  • Victron inverter/chargers come with a handful of outstanding features:
  • PowerControl: automatically manage battery charging to prevent an overload of the generator or shore power.
  • PowerAssist: uses the batteries as a buffer to assist the generators or shore power during peak power demand.
  • Perfect power: even sensitive devices run flawlessly and uninterrupted on the pure sine wave power.
  • High peak-power: use heavy motorised equipment without overheating.
  • Optimize the use of a larger main generator and a smaller secondary generator.
  • Use the power stored in batteries to create a quiet generator free period.
  • Increase redundancy and safety.
  • Low self consumption.
  • Multiple Quattros can be joined to create a three phase supply upwards of 60kW (Victron can even size up to 180kVa, but that’s way too much for a Yacht).

Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. Also, peak demand can be met by combining the generator with Victron Quattro inverter/chargers.

A three phase inverter/charger system always consists of three interconnected inverter/chargers. Throughout the boat you’ll find three phase and single phase loads. The three phases are split into several single and three phase groups. Each group powers a number of devices. There is a switchboard in the boat, like you’ll find in your home.

Lynx ion BMS

The Lynx Ion BMS is a dedicated battery management system (BMS) that protects lithium batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.

The Lynx Ion BMS is tailored for the 24 or 48 Volt HE lithium batteries. It comes in two ratings of 400 and 1,000 Amps to fit even the biggest systems. Loads and charging power are disconnected automatically in case of deep discharges, overcharges and high temperatures. Battery monitoring is built into the The Lynx Ion BMS; no separate battery monitor is needed.

Integração MFD GX

The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled Multiplus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.

3 Phase Loads

Everything is bigger on large luxury yachts. DC or single phase AC often isn’t enough to run the powerful thrusters, winches, pumps and pressure-washers. They need three phase AC to quench their thirst for power.

Professional kitchens and catering equipment come with appliances that take three phase AC. The boat might also have a three phase electrical boiler to provide hot water to several bathrooms and taps at the same time.

Examples of three phase equipment:

  • Heavy windlass
  • Heavy pumps
  • Hydrophore
  • Deck winches
  • Bow thruster
  • Stern thruster
  • Boiler
  • Professional kitchen equipment
  • Desalination plant
  • Air conditioning

Orion-TR Smart DC/DC charger

The Orion-Tr Smart DC/DC charger is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Orion Tr-Smart charger can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries and can be parallel connected to increase the output current.

Charging lithium batteries from the alternator

Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Orion-Tr Smart DC/DC charger solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery: the battery can be safely charged without blowing up the alternator.

Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size the configuration of DC-DC converters accordingly (the current rating of the DC/DC charger has to be less than the alternator’s current rating, or programmed to deliver less Amps).

Starter Battery

The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.

Solar panels

More and more yachts area equipped with solar panels. Although they will never be able to cater for all the power needed, they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.

Shore Power

Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.

Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.

Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.

Solar charger

A solar charger harvests the power from the solar panels to charge the house batteries. Solar chargers have the same charging cycles as a regular, fully automatic, battery charger.

In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze every drop of power out of the panels.

GX Touch

The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.

VictronConnect

All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.

See what the VictronConnect app can do

VRM - Gestão Remota Victron

Monitorizar e controlar

Monitorize e controle os seus sistemas Victron Energy de forma remota e detete antecipadamente os eventuais problemas com alertas e alarmes. Com o VRM, está sempre em controlo a partir de qualquer lugar.

O VRM funciona com um dispositivo GX como o Cerbo GX com ligação à Internet, o GlobalLink 520 ou o GSM LTE 4-g para sistemas menores.

Monitorizar

Monitorize o estado de carga da bateria, o consumo de energia, a captação da energia solar, o gerador e a rede elétrica em tempo real. Otimize a captação e a utilização de energia com gráficos históricos e relatórios analíticos detalhados. Detete antecipadamente os eventuais problemas, definindo alertas e acompanhando os alarmes para evitar as avarias definitivas do sistema.

Controlar

Controle facilmente o limite da corrente de entrada da energia auxiliar, a ativação do inversor, o arranque / paragem (automática) do gerador ou defina períodos de inatividade para evitar ligar o gerador durante a noite. Com o VRM, pode alterar qualquer definição, acompanhar os alarmes, efetuar as verificações de diagnóstico e resolver os problemas onde quer que esteja.

Consulte todos os nossos dispositivos GX

Lynx Smart BMS

O Lynx Smart BMS é um Sistema de Gestão de Baterias para as baterias Lithium Smart da Victron (Para baterias de lítio não Victron, consulte abaixo). Existem vários BMS disponíveis para a nossa linha Smart Lithium de baterias e o Lynx Smart é a opção mais completa. As suas principais características são:

  • Contactor de 500 A integrado, utilizado como um mecanismo de segurança e também adequado como interruptor remoto do sistema.
  • Monitor de bateria, que indica a percentagem do estado de carga e outra informação.
  • Sinal de pré-alarme: proporciona um aviso antes de o sistema se desligar devido, por exemplo, a uma célula gasta.
  • «Bluetooth» para utilizar com a nossa aplicação VictronConnect na configuração e na monitorização.
  • Monitorização local e remota com um dispositivo Victron GX, por exemplo, o Cerbo GX.

Sistema de gestão da bateria

O sistema de gestão da bateria (BMS) dedicado protege as baterias de lítio Victron Lithium Smart das descargas profundas, da sobrecarga e das altas temperaturas. Quando os valores críticos são superados, este sistema de monitorização da bateria (BMS) atua imediatamente: as cargas são desligadas fisicamente em caso de descarga profunda e o carregamento é interrompido quando existe um risco de sobrecarga. As temperaturas elevadas acionam o cancelamento imediato do carregamento e da descarga.

Monitorização de baterias

A monitorização da bateria está integrada no Lynx Smart BMS; não é necessário um monitor da bateria separado. Com o «Bluetooth», o banco de baterias pode ser monitorizado com a aplicação VictronConnect, quando está ligado a um dispositivo GX, e também com o portal VRM, a nossa solução de monitorização remota.

Sistema de distribuição Lynx

Este produto faz parte do sistema modular Lynx que também proporciona o Distribuidor Lynx, que é um barramento CC modular com quatro fusíveis CC e que monitoriza o seu estado na VictronConnect e no VRM e outras ligações CC para gerir a distribuição, os fusíveis, a monitorização e/ou a gestão da bateria de lítio.

Baterias de lítio não Victron

O sistema de barramento Lynx também pode ser utilizado na distribuição CC e monitorização de baterias de lítio não Victron. Neste caso, substitua o Smart BMS Lynx pelo derivador Shunt VE.Can Lynx para monitorizar qualquer outra bateria. Ver todos os módulos Lynx

Lynx Distributor

The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).

Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.

Lynx Distribution system

This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).

Ver todos os módulos Lynx

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A Victron considera essencial que os clientes recebam o serviço e a assistência de uma forma rápida e competente. É por isto que a nossa rede global de Profissionais Victron possui o mais elevado nível de conhecimento técnico e assumiu o compromisso de realizar as reparações o mais rápido possível.

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